Kiskocsi

(5. o.)

Elkészítés menete:

- Kiosztjuk az alkatrészeket, ellenőrizzük azok állapotot, elkészítjük a névkártyát, majd az egészet a nylon zacskóban tároljuk.
- Az alkatrészeket simára csiszoljuk csiszolópapíron, lehetőleg mindig szálirányban végeztetni a műveletet.
- Kijelöljük az első hídon a vonórúd helyét. (Szélétől 15 mm, középre kerüljön, furatai 2,5 mm-esek.) Erre szeggel és ragasztóval felszegeljük a fordítókereket, középen a facsavarnak kifúrjuk 2,5 mm-es fúróval.
- Elkészítjük a vonórudat alu. huzalból. Az alu. huzal két végét áttoljuk a furatokon, hátul behajlítjuk, majd a kezünkkel egyenletesen csavarva sodratot készítünk. Addig csavarjuk, amíg szép egyenletes nem lesz.
- Az alaplapon kijelöljük a két híd helyét. Az első híd 50 mm-re van az elejétől, középen kifúrjuk 3,5 mm-es fúróval és facsavarral rögzítjük az első hidat úgy, hogy az könnyen tudjon forogni. A hátsó híd helyét két helyen átütjük szeggel és ragasztóval, valamint szeggel felszegeljük azt is.
- Első kísérlet: A kocsi modellen még nincs rajta a kerék tehát csuszkaként, terhelve meghúzzuk rugós erőmérővel. Leolvassuk a mért értéket (1,5 N) Az adatot lejegyzeteltetjük, mivel erre később szükség lesz.
- Elvégezzük a kerekek helyének kijelöléséhez. 6mm széles keménypapír csíkot készítünk és a híd két végén, ezzel jelölünk. Így minden kerék egyforma magasságba kerül, a kocsink nem fog billegni. Ezt követően a csavarhelyet vagy befúrjuk 2 mm-es fúróval, vagy beütünk egy szeget a megfelelő helyre, majd kihúzzuk azt.
- Az így elkészített furatba facsavarral rögzítjük a kerekeket, úgy, hogy azok könnyen forogjanak. (Csavarhúzó balesetvédelme!)
- Második kísérlet: A kocsi modellen már rajta a kerék tehát gurul, ugyanazzal terhelve meghúzzuk rugós erőmérővel. Leolvassuk a mért értéket (0,3 N) Az adatot lejegyzeteltetjük, majd összehasonlítjuk az előző méréssel és levonjuk a következtetést, általánosítást.
- Harmadik kísérlet: A rugalmas és rugalmatlan erőváltozás megláttatása a rugós erőmérő rugójának és a kocsi vonórúdjának összehasonlításával.
- A kocsi kipróbálása. Értékelési szempontok megállapítása. (Fordulékonyság, egyenletesen gurul-e minden kerék, nem billeg-e, Szépen kicsiszolt-e, vannak-e rajta esetleg jelölési nyomok, stb.). Ezek alapján önértékelés, majd tanári értékelés. Továbbfejlesztési lehetőségek.

A kiskocsihoz rendelhető teljesen előkészített oldal, aminek felszerelésével a modellünket rácsos oldalú kocsivá tudjuk fejleszteni.

Ennek a munkadarabnak több változata van, melyek ismertető oldalai az alábbi linkekkel érhetők el:
- A) Oldal nélküli, esztergályozott kerekekkel >>
- B) Oldallal, esztergályozott kerekekkel >>
- C) "B" + ponyvás >>
- D) Rácsos oldalú >>

Letölthető csatolt dokumentumok:

Elkészítési útmutató >>

vissza a munkadarabok listájához >>